fredag 2 maj 2014

Piltur frá Sperðli

 
Piltur frá Sperðli är pappa till vårt sto Saga från Björnforsen och därmed morfar till Piltur från Grannäs och Vinur från Grannäs.
Piltur frá Sperðli fick ridbedömningen 8,53 som femåring och med 9a för pass. Som 15-åring fick han klass 1 premie för avkommor. I Sverige finns 63 av Pilturs 744 avkommor registrerade dock är inte alla fortfarande i livet. 122 avkommor är bedömda.
I Sverige är han ganska anonym men på Island är han desto mer känd och han användes i avel från att han var 2 år och i stort sett ända fram till sin död 2012, 27 år gammal.

6 kommentarer:

  1. Jag äger Smári fra Legind, född 1998, son till Piltur fra Spredli. Han är en mycket vacker fux och jag har ägt honom i 6 år. Vi bor i Umeå. Smári har en fantastisk tölt som sin far, och även fin galopp, svårare med traven, men vi övar.
    Smári är en mycket pigg 18-årig islandshäst som skänker mig stor glädje, och han är en fantastisk läromästare. Han ställer krav på sin ledare. Hälsningar Susanna, 0705600838.

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du hörde av dig och att det bor en halvbror till Saga här i Västerbotten!
    /Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Var bor Saga (Smari´s halvsyster) är hon också i Västerbotten?
      Hur gammal är hon?
      /Susanna

      Radera
    2. Saga bor här hos oss i Grannäs, Bjurholm. Hon är född 1997.
      /Christina

      Radera
    3. Hej! Ganska precis 1 år sedan vi hade kontakt. Det är jag som äger Smári fra Legind, Pilturs son f. 1998, halvbror till Saga. Smári är fortfarande pigg och yster och hur kul och framåt som helst, inga åldertecken eller sjukdomar. Hur är det med Saga, har ni kvar henne? En öppen fråga - köper ni in äldre islandshästar, det är så att jag är inte lika pigg som Smári och behöver på sikt hitta en annan lösning för oss båda, min kropp börjar säga ifrån ordentligt. Jag vill ju inte sälja, men jag kommer nog att bli tvungen, och Smári är en så fantastisk häst så jag vill det absolut bästa för honom och han är verkligen värd all kärlek, han är en underbar vän! /Hälsningar Susanna i Umeå 070-5600838

      Radera
    4. Hej Susanna. Jag provar att ringa dig under fredag. Annars får du ringa mig.
      Vi hörs
      /Christina

      Radera