fredag 26 juli 2013

Första hjälpen

 
Ibland har man tur och ibland är man skicklig... kan faktiskt inte säga vad det var kanske en blandning som gjorde att jag vann en STOOOR första hjälpenlåda på Snorris sommartävling. Innan tävlingarna började hade Distriktsveterinärerna tipstävling och information med bla veterinärbesiktning av en gigant till häst.


För en gångs skull var Fákur liten ;-)

Och jag vann! Och det var något jag verkligen ville ha!

 

I lådan fanns det mycket bra och användbart;
  • Digital temp (mättid 6 sec!)
  • 100 engångshandskar
  • rostfri Kruuse-sax
  • stetoskop
  • nosbrems
  • honungsalva -kanon vid sursår
  • 500ml natriumklorid
  • 1kg bomull
  • co-flex bandage,
  • gasbinda,
  • sårkompress,
  • tejp
  • engångsspruta
  • Informationsfoldrar om olika sjukdomar
Hittills har jag bara använt termometern för att hålla koll på Saga efter fölningen. Sagas efterbörd satt kvar i lite drygt 12 timmar och därför höll jag extra koll. Saga har än inte visat några tecken på infektion men jag kommer att tempa henne några dagar till, dock bara en gång per dygn. Men med nya termometern är det nästan en rent nöje och det går snabbt, kanon när man ska tempa föl och unghästar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar